dagens ord - sumprunkare



sumprunkare är en äldre yrkesbeteckning för en person som syresätter fisksumpar genom att skaka dem så att vattnet i dem byts ut. rent praktiskt gick det till så att skärgårdsfiskare som seglat till en stad för att sälja sin fångst förvarade den i sumpar som var bundna under båtarna. sumprunkarna fick sedan gå dit på nätterna och gunga båtarna fram och tillbaka för att friskt vatten skulle strömma i sumparna och hålla fångsten vid liv. det var ett yrke med mycket lågt anseende. Idag används ordet sumprunkare som ett skällsord. ordet sumprunkare används av kapten haddock som skällsord i en tidig version av tintinalbumet koks i lasten



väldigt barnsligt av mig, jag vet. men det är ett kul ord. trodde mest det var nå crap nån hittat på. sen är ju alla av kapten haddocks skällsord roliga att använda i allmänhet. "stormar och orkaner och tusen tyfoner", "sabotörer och pestråttor", "krabbsaltade tångräkor", "anfäkta och anamma", "bomber och granater", "erbarmliga landkrabbor" och "riv mina råsegel", fan jag vill vara en sailor!!  tacka vet jag kapten haddock. kände faktiskt en kille som hette det, hm.. elle han heter väl fortfarande det. ja alltså inte döpt till kapten haddock, men han kallades haddock och var kapten för ett lag på kåren så det föll sig som naturligt med kapten haddock. tomatsoppa till lunch, varma koppen har visst kommit ut med nån mer matig version av sina små koppar. riktigt god. men har ändå nedräkning till min powernap.. tröttheten går i vågor. nickade till framför datorn där nån gång kring nio, läskigt.



*ta taa*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0