a weekend of sin



har varit och svirat lite på stan idag igen, hittade mina massagebollar stadium, så ikväll blir det njutning. utöver det handlade jag, tänkte skämma bort mig med en tiramisu nu. och en öl :P tiramisu betyder ju pigga upp mig på italienska (eller vad de nu är för språk) så jag hoppas den gör mig på braigt humör, har varit en sån vecka typ :S nu ska ju visserligen tiramisu stå i kylen i en evighet innan man serverar, men otålig som jag är skiter jag i det..



2 äggulor

4 msk strösocker

2 msk amaretto eller marsalavin eller konjak eller annan likör

225 g mascarpone

12 savolardikex

1,5 dl starkt kaffe

2 msk kakao


Ta fram en form som passar, ca 15 x 20 cm, eller större. Tiramisun flyter INTE ut så man kan använda en större form om man vill utan att tiramisun blir större till ytan.


Lägg äggulorna i en skål och tillsätt sockret. Vispa sedan till en jämn och ljusgul smet. Tillsätt mascarpone och amaretto och rör eller vispa till en jämn blandning.


Brygg kaffet . Häll kaffet i en vid djup tallrik som det är lätt att doppa hela kexet i. Doppa kexen ett i taget i kaffet och lägg sedan det blöta kexet i en form. När du doppar, doppa bara en jättekort stund, ca 1-2 sekunder och bara på undersidan av kexet. Det ska inte bli genomblött. Kexet suger snabbt åt sig vätskan.


Lägg de 6 första kexen på botten av formen. Bred ut hälften av mascarponesmeten ovanpå. Sikta över hälften av kakaon. Lägg på de sista 6 kexen och bred på sista hälften av mascarponesmeten. Låt stå i kylskåp till serveringen, minst 1 timme men gärna längre. Den blir bara godare av att stå ett tag så att göra tiramisun dagen innan servering passar bra.


Precis innan servering siktar du över resten av kakaon.



*ta taa*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0