bulle i ugnen



oh well.. not quite. men kakor dock. grymt recept som jag fått av chefen, klockrent att göra innan och ha i frysen. och sen när man behöver nåt att tugga på slår man på ugnen, tar fram rullen ur frysen och bakar klart.. sen är ju jag hopplös på att följa recept, vilket innebär att idag testar vi kakorna med choklad med mintsmak. får se om de blir läckert.

ugn:
180°, ca 10 min

ingredienser:
100 gr hasselnötter            1 ägg
150 gr mjukt smör              3 dl vetemjöl
2 dl farinsocker                   1 tsk vaniljsocker
1 tsk ingefära                      ½ tsk bakpulver
rivet skal av en apelsin     200 gr mörk kvalitetschoklad 70%

bakning:
rosta hasselnötterna i 10 min i ugnen, gnugga sen bort skalen i en torr handduk. vispa smör, farinsocker, ingefära och riven apelsin krämigt. rör i ägget. blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd försiktigt ned i smeten. hacka cokladen grovt, blanda ner dem samt de hela hasselnötterna i smeten. rulla in smeten i plastfolie eller bakplåtspapper till en korv och vrid om ändarna. frys rullen tills den stelnat, ta sedan fram den när det är dags att baka och skär degen i ca 1 cm breda skivor. lägg på bakplåtspapper och grädda i ugnen i ca 10 minuter.



nu kom sis, så nu kör vi!! hejja harry!! (yes, i am a fullblown dork)

*ta taa*

Kommentarer
Postat av: Anna

Dem såg väldigt smarriga ut. Jag skulle inte ha nått emot att få smaka en =)

2009-07-18 @ 21:20:50
URL: http://smultronet1.blogg.se/
Postat av: A

oj vad de ser läckra ut

2009-07-18 @ 21:45:55
URL: http://asmode.blogg.se/
Postat av: emma härnqvist/perfektion

så gott!



jo det är tur de.. hehe had einte vart lika kul om man fick nåt man inte gillar såklart. men jag kan lova dig, de händer de med ;)

2009-07-18 @ 22:21:17
URL: http://perfektion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0