hitlist - musik(al)filmer



filmer där folk helt plöstsligt brister ut i sång och dans är fantastiska, är dom inte? ;)

1. Walk  the Line - Cash is King, så är det bara. Tycker J Phoenix gjorde ett grymt jobb, så himla lik både till utseendet och vad gäller rösten. Varför blir vissa begåvade med allt? Är inte riktigt en musikalfilm, mer en musikfilm, men den är så jä*%½la bra att den hamnar högst upp på min lista ändå!
2. Mamma Mia - Har nyligen sett den och ABBA är ju alltid ABBA. Deras låtar är genialiska. Handlingen i filmen var väl kanske inte mycket att hänga i julgranen, men musiken lyfter det flera kilometer. Se är ju alla lyckliga i slutet också, sånt gillar vi. Sen att man inte kan låta bli att i n t e sjunga med i varje låt är ju ett kapitel för sig.
3. Grease - Vem kan inte gilla Grease? Grym musik, grymma kläder, snygga skådespelare. Syrran introducerade mig dessutom för Grease 2 för ett tag sen, inte alls samma sak, men ändock är även den värd att spendera nån timme med.
4. Dreamgirls - Grym musik, några gamla låtar i ny tappning men mest nya, vissa bättre än andra. Jennifer Hudsons remake på Jennifer Houstons and i am telling you är värd varenda spänn.
5. Dirty Dancing (Mer en dansfilm enbart ja jag vet, men grym musik) - Musiken gör ju hela grejen, jag är en sucker för sånhär gammal musik. har alltid varit en tönt som hellre lyssnar på gammal 50, 60 och 70-talsmusik än att dra på en ny platta, därför är denhär musiken right up my alley :P

Sen som en liten outsider måste jag få lägga till Tina - Whats love got to do with it, sådär lite utanför listan. Är ju inte riktigt en musikalfilm, men är ju en herrans massa musik, grym musik dessutom, otrolig historia dessutom, hon är stark hon rock-mormor. ja ja... jobba på då va :(



*ta taa*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0