den självbevarande instinkten



"den självbevarande instinkten fokuserar på ens egen överlevnad. det betyder att en person är mån om att få sina grundläggande behov tillfredställda. när den självbevarande instinkten är stark och i balans använder personen sin energi till att ta hand om sig själv och sin trygghet. om den självbevarande instinkten är den lägst prioriterade glömmer personen lätt bort exempelvis att få tillräckligt med mat eller sömn, man glömmer bort det som är viktigt för en själv."

jag är sån. eller jag kan vara sån. jag har en obehaglig tendens att glömma mig själv och det som är viktigt ibland. tyvärr på ett osunt sätt. hade man hittat en sund människa att glömma sin självbevarelsedrift med hade det kanske varit annorlunda. men jag har tagit mig samman. det som inte är hälsosamt för mig har åkt ut på rumpan. och nu mår jag bättre än nånsin.

tyvärr sätter min självbevarelsedrift in på många andra ställen också. som när man egentligen borde berätta vad man känner men inte gör det för att man är rädd att det man försökt bevara ska kastas omkull igen. vilket resulterar i att jag inte säger det jag borde sagt för länge sen. samtidigt som jag inte gillar att sitta fast i status quo, är jag ändå för jävla feg för förändring och gör inte det jag borde göra. i år. i år ska jag säga det jag borde säga. för vissa tillfällen kommer aldrig tillbaka, vissa saker måste sägas nu. dom kan inte sägas flera månader senare bara för att få det sagt. då är magin i ögonblicket redan försvunnen. i tystnaden så växer bara ångern.



många utlämnande saker nu.. jaja. ska iväg och handla nu!

*ta taa*

Kommentarer
Postat av: sophie

haha nje precis =)

ha en fin dag!

2009-01-03 @ 13:50:33
URL: http://sophietornander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0