vaxigt



appropå mina peelingkvällar med vax och grejer så här kommer ett tips för hur man gör eget vax:

2 delar socker

1 del vatten

några skvättar citronjuice

blada i en teflonpanna (ex 2 dl socker, 1 dl vatten, några skvättar citron), koka upp under omrörning. låt sedan puttra på låg värme tills vaxet fått en gyllenbrun färg. ungefär som ljus sirap. häll i en liten plastbytta. klart!

till vaxet behöver du några gamla remsor av ex ett lakan, ca 5x10-15 cm långa. vaxet värmer du i micron, bara en kort stund tills det är trögflytande igen. känn efter så det inte är för varmt innan du tar en slickepott eller kniv och stryker det, där d vill ta bort hår, i hårets växtriktning (dvs växer håret nedåt applicerar du vaxet med nedåtgående rörelse). pressa tygremsan mot vaxet och gnugga så att de fastnar i varandra. låt vara nån sekund innan du rycker motsatt riktning (dvs växer håret nedåt, rycker du uppåt) enkelt va? tygremsorna kan du använda igen, låt ligga och blottna i varmt vatten till sockervaxet lösts upp. samma om du chickar ur och inte vill dra bort remsan, lös bort det med vatten :) bra mycket skonsammare, bättre och billigare än annat vax jag provat. varm på jobbet som visade oss brudar på teamet, sedan dess är jag såld!



är medveten om att det är honung på bilden, men vaxet ser ut lite sådär fast mörkare, konsistensen är nästan samma, plus att det kallas ju inte bivax för inte :)



har sovit som en gudinna inatt, behövdes verkligen.. vart riktigt gott j's recept igår, som lasagne fast med tagliatelle typ. och kanske det bästa var att det blev 4 matlådor. excellent! :) fika nu! har med min nya smörgåslåda jag fick av min söta syster, den är så fin så fin så fin!

*ta taa*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0